Ca și când ar fi fost păzită
strașnic pe timpul nopții de 1 spre 2 septembrie, groapa comună a rămas
intactă, am găsit-o așa cum a fost lăsată în seara precedentă. Nu am
identificat niciun indiciu că ar fi fost păzită pe timpul nopții.
Și totuși, nu poate fi
ignorată ideea că există o pază a anumitor lucruri și a anumitor ființe umane,
ori a memoriei lor sau a tot ceea ce ne înconjoară, care nu poate fi sesizată
sau cunoscută cu ajutorul simțurilor omenești, ci doar de Divinitate.
Mărioara, la vederea
imaginii reale din groapa comună, a rămas înmărmurită pe marginea gropii, fiind
necesar să i se aducă un scaun pliant de campanie, pe care a rămas așezată și
aproape nemișcată până la terminarea exhumării.
Nu se putea face nimic până
la sosirea procurorului militar, care era așteptat de Gheorghe Petrov după ora 9 a. m., dar procurorul
șef militar de la Cluj, Viorel Siserman, s-a
lăsat așteptat circa o oră, la sosire făcându-și intrarea în peisaj ,,ca un
caporal-zmeu cu o falcă-n cer și una-n pământ", în ,,suita" lui
aflându-se numeroși jandarmi și polițiști, dar și Marius Oprea.
Înainte de a-și face
apariția magistratul procuror militar au sosit lângă poiana montană împânzită
cu tulpini de zmeură, cu brazi falnici în jurul ei și o groapă comună conținând
oseminte de eroi martiri, mai multe mașini cu reporteri din mass-media scrisă
și audiovizuală, dotați cu aparate foto și de filmat etc., dar și un număr de
aproximativ 20, 30 locuitori curioși ai comunei Bistra, și mai tineri, și mai
vârstnici.
După aparențe se putea spune
că urma o festivitate, însă această zi însorită și călduroasă a rămas în
amintirea celor mai mulți dintre noi acolo prezenți o zi memorabilă foarte
tristă, fiindu-ne dat să mai vedem încă o dată, după un sfert de veac de la
căderea comunismului ceaușist, în ce stare se menține și cum se manifestă
năravul totalitaristoid oficializat.
Erau așteptați și preoții
pentru a oficia o slujbă religioasă la groapa comună. Petrov a luat legătura cu
preoții din Bistra, cel greco-catolic și cel ortodox, ținând seama că
osemintele dezgropate erau din trupurile a patru foști credincioși
greco-catolici și a unuia ortodox; Securitatea, meticuloasă cum era, nu a
uitat să treacă în datele personale ale ,,bandiților" și cultul religios
căruia îi aparțineau. După cum afirmă istoricul Liviu Pleșa: În marea
majoritate a cazurilor adeziunea lor la organizațiile de luptă armată contra
regimului a fost cauzată de interzicerea Bisericii Greco-Catolice, peste 90%
dintre aceste persoane (țărani, n.n.) aparținând acestui cult (Op. cit., p.
22-23).
Credincios creștin
greco-catolic este și procurorul militar Viorel Siserman, am înțeles de
la Gheorghe Petrov, care îmi spunea că "domnul procuror este prezent în
fiecare duminică la slujba religioasă" de la Catedrala Bisericii Române
Unite cu Roma, Greco-Catolice din Cluj-Napoca.
Conștiincios și plin de
solicitudine, tânărul preot greco-catolic, Cristian Ionette, de asemenea
cantorul său, Demeter Alexandru, au răspuns prompt solicitării lui Gheorghe
Petrov de a fi prezenți la locul gropii comune, pentru o slujbă religioasă,
dedicată celor ale căror oseminte erau parțial deshumate.
Preotul ortodox din comuna
Bistra, Floca Dorel, i-a comunicat lui Petrov că el nu poate răspunde
solicitării de a face la groapa comună o slujbă religioasă împreună cu preotul
greco-catolic, pentru că așa are ,,ordin" de la mai marii săi,
interzicându-i-se să oficieze o astfel de slujbă alături de preotul
greco-catolic. Altfel, dacă ar fi fost numai el, preotul ortodox, invitat,
atunci, în lipsa unui preot greco-catolic, ar fi putut onora invitația și ar fi
oficiat slujba.
Iată, deci, încă o dovadă a
absurdității atitudinii oficiale a Bisericii Ortodoxe Române față de Biserica
Română Unită cu Roma, Greco-Catolică, biserici surori și deopotrivă naționale,
cu locul lor distinct și bine conturat în istoria națiunii române. Într-o lume
în care ecumenismul își face tot mai mult loc, Biserica Ortodoxă Română, la
începutul secolului XXI, prin înalții săi prelați rămâne ancorată într-o atât
de anacronică mentalitate.
Părintele Ionette Cristian a
fost ajutat să improvizeze lângă groapa comună, pe doi butuci din lemn de brad
cele necesare oficierii slujbei religioase și era gata să o înceapă. Era
imposibil, însă, ca slujba să înceapă, i-a spus Gheorghe Petrov preotului, fără
acordul procurorului militar, Viorel Siserman, dar acesta întârzia să apară.
După o
așteptare umilitoare atât pentru preot, cât și pentru toți ceilalți acolo
prezenți, procurorul militar și-a făcut apariția ca o vijelie, însoțit de
numeroși jandarmi și polițiști, care au făcut cordon în jurul gropii comune,
din ordinul procurorului, îndepărtându-i la câțiva metri distanță pe toți cei
care nu erau IICCMER-iști.
Creștinul procuror militar,
la vederea locului improvizat în scopul ținerii slujbei religioase, cât mai
ales a preotului și a ajutorului său, li s-a adresat acestora sever cu
cuvintele: ,,locul preoților este în biserică, nu aici!"
Verișoara Mărioara a rămas
pe scaunul de la marginea groapei comune, iar eu, din întâmplare, am rămas în
afara cordonului făcut de jandarmi și polițiști.
Siserman Viorel continua
nervos, pe un ton căprăresc de jalnică amintire, să se revolte din cauza
prezenței acolo a atâtor jurnaliști și atâtor oameni curioși. Nu avea nicio
jenă și habar n-avea de Comunicatul de presă al IICCMER, difuzat, prin
mass-media scrisă și audiovizuală, cu câteva zile în urmă. Un tânăr ziarist,
lângă care mă aflam, se arăta consternat de acest comportament al magistratului
militar și a plecat, zicându-mi: ,,nu-l mai pot suporta pe ăsta, plec să nu-l
mai aud și să nu-l mai văd!"
M-am adresat procurorului
din locul în care mă aflam, strigând în așa fel încât să mă audă: ,,domnule
procuror ați venit la lucru gata făcut și acum faceți și instrucție militară cu
noi!" A privit spre mine fără să-mi spună ceva, dar îl deranja tare
prezența Mărioarei pe marginea gropii, așezată pe scaun și i-a cerut acesteia
să plece de acolo. Mărioara a refuzat și a angajat cu procurorul o discuție
tăioasă, căruia i-a zis, între altele, că s-a săturat să i se tot spună de prea
mulți ani încoace ce să facă, cerându-i s-o lase în pace, iar procurorul a
cedat, nu însă fără să o jignească pe octogenara mea verișoară, afirmând în
auzul tuturor celor din apropierea gropii comune: ,,săpăm aici după oase de partizani
la cererea unei babe nebune!"
Mi s-a atras atenția de
către Alin Stânea, probabil, nu-mi amintesc foarte bine, că preotul se află în
mașina de teren cu care venise și că pleacă fără să fi făcut slujba. Am alergat
la acea mașină, care se urnea din loc și practic am oprit-o din mers. L-am
rugat pe preot să nu plece, să aștepte câteva minute, timp în care voi încerca
să-l conving pe procuror să permită oficierea slujbei. Preotul a acceptat, însă
nu fără a mă întreba mirat: ,,nu v-ați dat seama că nu aveți cu cine
vorbi?!".
Nu am reușit să trec de
cordonul jandarmilor și polițiștilor pentru a ajunge la procuror, care oameni
ai ordinii publice, de prezența cărora nu era nicio nevoie în acel loc public,
cu politețe m-au rugat să-i înțeleg că nu pot trece peste ordinul procurorului.
L-am strigat pe Marius Oprea, aflat în interiorul cordonului, rugându-l să vină
până la mine, ceea ce acesta a și făcut, spre plăcuta mea surprindere.
Rugămintea pe care i-am adresat-o a fost aceea de a încerca să-l convingă pe
procurorul militar, pentru a nu se face pe el și pe noi toți de râs, să-i
permită preotului să facă slujba religioasă, înainte de a fi luate din groapa
comună osemintele.
După o scurtă discuție cu
procurorul, Marius Oprea s-a întors la mine și mi-a spus că s-a rezolvat -
,,aveți noroc că sunt un bun negociator". Altora le zicea mai în glumă,
mai în serios, nu se știe, că argumentul folosit ca să-l convingă pe procurorul
militar a fost: ,,băi, te bag în Maica Precistă dacă nu-l lași pe preot să-și
facă treaba!"
Preotul greco-catolic,
Cristian Ionette și cantorul său, Demeter Alexandru, s-au întors cu cele
necesare oficierii slujbei religioase, pe care au oficiat-o sub bruiajul
procurorului militar, care, ca la o contramanifestație politică, întreținea cu
voce ridicată o discuție banală cu cei aflați în jurul lui, în grup, în
apropiere. Nu am fost singurul care a sesizat, a fost deranjat și care a luat
vederi de la ,,contramanifestația" din timpul slujbei religioase, dirijată,
conștient sau nu, de procurorul militar. Preotului i s-a interzis stropirea cu
apă sfințită a osemintelor, pentru a nu le ,,deteriora", lucru curios și
ciudat, fiindcă, așa cum spuneam, nu s-a făcut nimic pentru nedeteriorarea
acelorași oseminte, în cazul în care ar fi plouat în noaptea precedentă.
Probabil că în concepția unora apa sfințită, spre deosebire de apa de ploaie,
macină oseminte...
Multe au fost relatările
despre această deshumare în presa scrisă și audiovizuală, centrală și locală,
dar niciun jurnalist nu a îndrăznit, nici chiar Lucia Hossu-Longin - ,,doamna
Televiziunii Române", să scrie sau să spună ceva despre comportamentul
plin de fatuitate al procurorului șef al Parchetului Militar de pe lângă
Tribunalul Militar Cluj-Napoca, Viorel Siserman, despre interdicția aberantă a
Bisericii Ortodoxe Române impusă preotului Floca Dorel, cât și despre tăcerea
de complice din presa scrisă a lui Marius Oprea - ,,vânătorul de
securiști." Dar n-ar fi corect să-l uit nici pe Gheorghe Petrov, care, la
mulți jurnaliști, deținând recordul (sau monopolul dat de IICCMER?)
interviurilor pe această temă, a povestit despre exhumarea aceasta al cărei
organizator a fost; cum ar fi putut el, oare?, să spună ceva atât de neplăcut
despre alții, în condițiile în care cu o zi în urmă mă apostrofa, vrând să mă
facă să înțeleg cât de ignorant sunt, că nu pot să deosebesc oasele de om de
oasele de alte animale.
Fiind epuizat
repertoriul comportamental neobișnuit și neavenit al procurorului militar, a
putut să înceapă desprinderea manuală de pe lespedea de pământ a osemintelor
din groapa comună.
Medicii legiști erau sosiți
la datorie, dr. Raluca Legian și dr. Ana-Maria Pura, cât și ofițerii
criminaliști, Cristian Pietricele și Florin Artene, fiecare având partea sa
distinctă de treabă la deshumare.
Cu hărnicie, profesionalism
și (fără exagerare) dăruire, doamnele medici legiști au colaborat cu
arheologii, nu mai puțin devotați meseriei lor, Paul Scrobotă, Gabriel Rustoiu,
Groza Horațiu și Gheorghe Petrov, și cu ofițerii criminaliști, pentru a duce la
bun sfârșit o lucrare începută cu două zile în urmă. Au reușit în aproximativ
patru ore de lucru neîntrerupt să identifice oasele aparținând celor cinci
schelete. Cele cinci cranii și toate celelalte oseminte, bucată cu bucată,
oscior cu oscior, au fost trecute dintr-o mână în alta, au fost studiate, li
s-a indentificat denumirea anatomică și s-a stabilit cărui schelet aparțin,
apoi au fost puse în ambalaje distincte pentru fiecare schelet, nu înainte,
însă, de a fi fost menționate în scris de către Cristian Pietricele, cu fiecare
amănunt anatomic, într-un registru special. Încetul cu încetul, groapa comună
s-a golit de oseminte, dispărându-ne din fața ochilor imaginea tulburătoare a urmelor
lăsate de o crimă odioasă.
Mustrările de conștiință se
părea a-l fi pus nițel la încercare pe procurorul militar, dar nu atât de mult
încât să le prezinte scuze celor pe care i-a jignit, el acceptând ca
jurnaliștii să se apropie cât de mult era necesar de groapa comună, pentru a
fotografia și filma ce se întâmplă. Am îndrăznit și eu și alții să ne apropiem
foarte mult de locul acela. Cordonul de polițiști și jandarmi s-a destrămat pe
nesimțite; acești militari, oameni fiind, au devenit și ei curioși să vadă cât
mai de aproape cum se finalizează exhumarea.
Lucrările de deshumare s-au
sfârșit într-o atmosferă calmă, spre seară, când razele soarelui, mult mai
puțin dogoritoare, luminau dinspre apus groapa comună a eroilor martiri, golită
de osemintele lor. Sacii din material plastic în care au fost puse le-au
purtat la instituția unde medicii legiști din Alba-Iulia vor desăvârși
examinarea lor, înainte de a fi reînhumate după datina străbună, într-un
cimitir al eroilor.
,,Dragă Mihai, ăsta
(procurorul militar, n.n.) s-a potolit, dar oamenii ca el nu-și cer scuze
niciodată de la oamenii ca noi", au fost cuvintele ce mi le-a adresat
Mărioara, în timp ce-l urmărea cu privirea pe magistratul militar al statului,
care pleca. Mă privea cu o nesfârșită tristețe, întunecată la chip de durerea
pe care o simțea și a insistat ca în groapa comună să fie puse cinci lumânări
aprinse, un mic steguleț tricolor purtând Stema Regală a României, pregătite de
ea din timp, și buchetul de flori albastre de munte, pe care le-am cules
din apropiere împreună cu Liviu; apoi a vrut să coboare în groapă prin partea
mai puțin adâncă a ei, ca să fie fotografiată în acel loc. Ținea morțiș să i se
facă o fotografie pe locul unde a fost asasinat și au stat ascunse mișelește,
timp de 66 ani, osemintele fratelui său și ale celorlalți patru camarazi ai
lui. Am ajutat-o fără tragere de inimă să-i rămână vie o amintire tristă.
Nimic nu prevestea încă, în
această zi, schimbarea vremii, dar odată cu lăsarea întunericului s-au
dezlănțuit cu furie stihiile naturii.