N-am putut rezista
îndemnului lăuntric de a face ceva, orice, pentru găsirea rămășițelor
pământești ale vărului partizan, dar și pentru a salva memoria familiei de
prigoana îndoielii și a deznădejdii că nu a fost înmormântat creștinește, după
datina străbună. Sora lui, Mărioara, cu care am avut mereu discuții de acest
fel, m-a convins că nu va putea trece liniștită în viața de după moarte dacă în
timpul vieții sale fratele ei nu va fi deshumat și reînhumat după datina
creștină, ba mai mult, m-a făcut să înțeleg și să o cred că dacă eu nu o ajut
în această privință, nu o va ajuta nimeni.
Am acceptat fără șovăială să
fac tot ceea ce îmi stă în putință pentru a deveni realitate o atât de firească
și legitimă dorință a verișoarei mele, dorința ei devenind însăși propria mea
dorință. Nu știu dacă nu cumva Mărioara exagerează puțin când afirmă în cartea
sa (p.94), în privința fratelui său, Petru, că fără ajutorul meu nu ar fi putut găsi modalitatea
de a merge până la capăt; a merge până la capăt, la momentul apariției
cărții ei, se referă la vizitarea împreună cu mine a locului de pe muntele unde
se presupunea că se găsește groapa comună, în care a fost aruncat fratele său,
după ce a fost ucis, împreună cu ceilalți patru camarazi ai lui.
Pot să cred, însă, față de
cele întâmplate și observate personal, că chiar dacă fără ajutorul meu groapa
comună ar fi fost găsită de către specialiștii de la IICCMER, conținutul gropii
ar fi fost distrus. În timp ce ei lucrau de câteva ore în șir cu un utilaj
greu, cu dublă funcție de excavator și buldozer, de dimineața până după ora 13
a zilei de 31 august 2015, excavând și nivelând inutil un volum mare de pământ,
mi-a fost dat să întrerup aceste lucrări care distrugeau tot ce întâlneau în
cale, când, printr-o fericită întâmplare am identificat exact groapa în care se
aflau scheletele celor cinci partizani. La circa 10 metri lateral de locul excavat
și nivelat. Deasupra locului gropii comune se putea ajunge, fără îndoială, cu
excavarea și nivelarea pământului dacă se păstra același ritm și tehnică de
lucru, într-un interval de timp de aproximativ două ore. Coordonatorul și
inițiatorul lucrării de excavare-nivelare, arheolog de profesie, Gheorghe
Petrov, s-a exprimat inițial că am scos cu hârlețul din groapă oase de animal
și nu de om, deși este incredibil ca el să fi putut confunda maxilarul superior
de om, dislocat cu hârlețul din craniu și scos la vedere, cu unul de animal,
asta trezindu-mi bănuiala că nu se dorea oficial să se găsească groapa comună,
ori dacă este găsită să-i fie distrus conținutul, în scopul de a nu mai putea
fi identificat niciun partizan și nici numărul lor, ceea ce, dacă este
adevărat, desigur nu a hotărât acest domn, calitatea lui fiind aceea de
executant. Cum am reușit această performanță, uimitoare și teribil de
emoționantă pentru întâmplătorul arheolog amator care am devenit în acea zi,
voi încerca să explic în rândurile care urmează, cu speranța că nu-mi va fi
prea greu să mă pot face înțeles.