Cuprins de o chemare pe care
nu mi-am putut-o reprima, aceea a memoriei familiei, ori din pură curiozitate,
licean fiind, în anii 1960, îndrăznesc să-i întreb pe cei mai apropiați mie,
tata, mama, frații mai mari, chiar pe mătușa Virginia și pe unchiul Florian, ce
s-a întâmplat cu Petru Decean, a murit, mai trăiește, în ce împrejurări a
dispărut?!
Răspunsurile lor erau nu
numai evazive, ci și spuse cu teamă, expeditiv și cu atenționarea gravă de a-mi
vedea de alte treburi, că nu-mi folosește la nimic manifestarea unui astfel de
interes, ba chiar mi-ar putea dăuna. Cu ei nu era de glumit, dacă au întreținut
odată o scurtă discuție cu mine pe această temă, era foarte clar că o a doua discuție
cu același subiect pe care aș fi inițiat-o nu mai putea avea loc. Asta mi-a
devenit foarte clar, după câteva încercări ale mele de a relua discuțiile.
Cel mai mare dintre frații
tatălui meu, Decean Nicolae, cu care am încercat, de asemenea, o discuție
despre dispariția nepotului său de frate, Decean Petru, - acesta fiind
considerat dispărut, neștiindu-se cu certitudine că nu mai trăiește, până la
exhumare, - mi-a spus, - în anul 1968, când eram pedagog la Grupul Școlar
Profesional Cugir, el locuind în acea vreme, în acest oraș la fiica sa, Timi,-
cu o gravitate ieșită din comun, ceea ce rețin până azi: ,,măi copile, vezi-ți,
tu, de treabă!, discutăm altceva, dacă vrei!''; cu acest unchi era și mai greu
de glumit, severitatea lui fiind proverbială, ceea ce, însă, nu însemna că nu
avea simțul umorului (reproduc din memorie un dialog cu el: - măi, nepoate, tu
știi că eu am fost șef de post de jandarmi la unguri?, - da, știu, mi-a spus
tata, - no, de-aia se spune că port eu mustață, ha, ha, ha!, dar nu-i așa, o
port fiindcă așa o mustață purta și tatăl meu, așa să știi!); cu mine
obișnuia să glumească pe seama mustăților lui foarte mari și încârlionțate,
îndemnându-mă să-mi las și eu mustață, că așa poartă ,,bărbații
adevărați".
Cel mai mic dintre frații
tatălui meu, Decean Cornel, era cel mai puțin dispus la discuții despre
dispariția lui Petru Decean, el, pur și simplu, întorcându-mi spatele,
făcându-se că nu aude ce-l întreb despre Petru, când, eu, student la drept
fiind, l-am întrebat, - era în anul 1969 sau în 1970, - de ce Petru s-a
transferat de la Facultatea de Drept din Cluj la Facultatea de Drept din
București;
pe el, pe unchiu' Cornel, l-am înțeles
cel mai bine, fiindcă ginerele lui, Vasile Florea, deși un om foarte de treabă
cu familia și rudele colaterale, era ofițer de contrainformații în Armata
Română, deci securist; nu știu cum s-a întâmplat, dar și celălalt ginere al
său, Costel Pârvu, tot ofițer de securitate a fost, unchiul, bietul de el,
neavând încotro s-o ia, decât pe o cale a tăcerii, că, șef de gară fiind, nu-și
asuma nici cel mai banal risc pentru pierderea postului (din care s-a
pensionat).
Tatăl meu mi-a spus,
totuși, că Petru Decean a dispărut din ziua în care, cândva în februarie 1949,
ne-a vizitat acasă la Mihalț, m-a luat în brațe de subsuori, în curtea casei
noastre și m-a aruncat de două-trei ori mult în sus, desprinzându-mă la fiecare
aruncătură de brațele lui vânjoase, în timp ce eu, disperat de frică, zbieram
cât mă ținea gura plutind în aer, împresurat de râsetele lui homerice; nu aveam
nici trei ani împliniți, dar frica mi-a întipărit în memoria infantilă acest
moment, pe care, deși destul de vag, și azi mi-l amintesc. Bănuiala mea,
acceptată de tatăl meu, este că vărul Petru, atunci în februarie 1949, și-a
vizitat, sub un pretext sau altul, toate rudele mai apropiate, știind că va
pleca în munți și, acceptând fatalitatea morții, prevedea probabil că nu se va
mai întoarce niciodată printre ai lui. Mărioara, sora lui, mi-a confirmat că au
avut loc aceste vizite de adio ale lui Petru.
Între frațíi Florian,
Mihailă (Ila) și Cornel Decean a fost o relație de frățietate de invidiat și de
admirat, până la sfârșitul vieții lor, o prietenie de nezdruncinat legându-se
între ei încă din perioada adolescenței, când, rămași orfani de ambii părinți,
stinși din viață prematur, și-au purtat mai mult singuri de grijă, tutore
fiindu-le unchiul Salcău dinspre mamă; fratele și sora lor mai mari, Nicolae și
Virginia, se căsătoriseră și aveau grijile lor familiale.
Nu știu dacă fratele meu mai
mare, Decean Nicolae, a urmat Facultatea de Drept inspirat de vărul nostru,
Decean Petru, partizanul, dar eu sigur am urmat Dreptul pentru că și fratele
meu a urmat această facultate și îmi doream să-i fiu egal; tete Niculuț și
tete Nelu (Cornel), așa trebuia să le spun și le spuneam cât au trăit fraților
mei mai mari, respectul acesta ținând de cultura noastră rurală, în care ne-am
petrecut copilăria; niciunul dintre frații mei mai mari nu a fost mai darnic cu
mine, cu explicațiile despre dispariția vărului nostru, Decean Petru, care era
mai în vârstă decât ei cu 5, respectiv 7 ani.
Singurul om care a vorbit
mai deschis cu mine - s-a întâmplat în anul 1980 - despre Petru Decean, a fost
un consătean, Cerghidean Aurel, fost dețlnut politic, mai în vârstă decât vărul
meu cu 10 ani (și rudă mai îndepărtată cu familia noastră), care mă vizita
mereu incognito la Timișoara, acasă, dar nu era credibil, fiindcă povestea
mereu o altă variantă despre Petru, într-un ritm aiuritor, singura lui
susținere constantă fiind aceea că acesta a plecat în Munții Apuseni ca să
scape de Securitate, care-l urmărea.
Singura care a stat de vorbă
cu mine mai pe îndelete despre vărul partizan, cât și despre suferințele ei,
ale părinților și ale vărului Simion Ordean, a fost sora lui mai mică, Maria
Decean (Mărioara), dar numai după anul 1989, spunându-mi ceea ce, de fapt, a
scris și în cartea sa, intitulată Spovedanie târzie (Editura
Napoca Star, Cluj-Napoca, 2012).
Cu Mărioara am avut și am o foarte bună relație, cu inevitabilele sincope
trecătoare, firile noastre atât de asemănătoare excluzându-ne din rândul
oamenilor mereu calmi și care nu se ceartă niciodată. Ne-am împăcat, deci, tot
de atâtea ori de câte ori ne-am certat, episoadele acestea nefiind, totuși,
numeroase.